کد خبر: ۲۲۳۹۹
|
۰۹ آبان ۱۴۰۰ | ۱۲:۲۵
در گفتگو با نبض فناوری مطرح شد؛

راه‌های مقابله با حملات سایبری| آیا حملات سایبری رنگ و بوی سیاسی دارد یا اقتصادی؟

دکتری علوم سیاسی، فوق لیسانس روابط بین الملل، گفت: داستان حملات سایبری در کشور ما با آن چیزی که در دنیا رخ می‌دهد متفاوت است. وقتی از لحاظ اقتصادی واحد پول کشوری تعضیف می‌شود و در واقع جامعه تا حدودی به سمت فقر کشیده می‌شود، بنابراین نفوذ کردن در بین افراد جامعه راحت‌تر می‌شود و این یکی از معضلاتی که با آن مواجه هستیم.

نیما حاسید دکتری علوم سیاسی، فوق لیسانس روابط بین الملل، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری»، در رابطه حملات سایبری اظهار کرد: اگر به صورت ریشه‌ای موضوع حملات سایبری را تحلیل کنیم باید گفت که در علوم شبکه و امنیت شبکه؛ هولوگرامی که برای شبکه ترسیم می‌شود از امنیت فیزیکال شروع شده و در نهایت به امنیت مهندسی اجتماعی می‌رسد. در مهندسی اجتماعی در واقع انسان را هدف قرار می‌دهیم که این موضوع اولین بار در علوم سیاسی رخ داده است و این مشکلی است که هر چقدر هم در بُعد تکنیکال پیشرفت کنیم قادر به حلش نخواهیم بود؛ چرا که نقطه ضعف انسانی است نه نقطعه ضعف تکینکال.

وی تصریح کرد: حملات سایبری که در سطح بین المللی انجام می‌شود و بیشتر رنگ و بوی سیاسی دارد و حتی امنیت ملی کشور‌ها را تهدید می‌کند با اینکه بیش از ۷۰ درصد از حملات، عامل انسانی یا مهندسی اجتماعی (Social Engineering) بوده است. بازهم ابعاد دیگری نیز دارد. به عنوان مثال در جریان جنگ تجاری آمریکا و چین ماجرا از آنجایی شروع شد که توانستند به وزارت دفاع آمریکا وارد شوند کد‌های هواپیمایی اف ۳۵ را سرقت ببرند. از انجا که این کد‌ها رمزگذاری شده بود، نتوانستند بازگشایی کنند بعدا متوجه شدند که یک مهندس چینی مسئول کدگذاری و بازکردن اینهاست. با تحت فشار قراردادن ایشان و خانواده اش این کد‌ها را بدست آوردند. آمریکائی‌هایی زمان متوجه این قضیه شدند که کار از کار گذشته بود و هواپیمایی چینی مشابه اف ۳۵ ساخته شده بود.

حاسید ادامه داد: داستان حملات سایبری در کشور ما با آن چیزی که در دنیا رخ می‌دهد متفاوت است. وقتی از لحاظ اقتصادی واحد پول کشوری تعضیف می‌شود و در واقع جامعه تا حدودی به سمت فقر کشیده می‌شود، بنابراین نفوذ کردن در بین افراد جامعه راحت‌تر می‌شود و این یکی از معضلاتی که با آن مواجه هستیم.

وی افزود: دومین مشکل از لحاظ قانونی است واقعیت امر این است که هنوز در کشور ما مسئولان نتوانستند روح قوانین آی تی را با قوانین سازوکار و پیاده سازی کنند. مشکل دیگر اینکه ما در سازمان‌ها مسائل امینت آی تی را ساماندهی نکردیم این درحالیست که در دنیا هر سازمانی برای ارتقای امنیت قراردادی را با تیم‌های شبکه منعقد می‌کنند از آن‌ها می‌خواهند تا در بحث مهندسی اجتماعی و منابع انسانی و تکنیکال در بخش امنیت شبکه خدماتی را ارائه دهند. در حالیکه در هیچ سازمان دولتی در کشورمان با چنین رویکردی مواجه نیستیم که گزارش روتین را در این زمینه ارائه دهند و مشکلات را شناسایی کند. به هرحال تمامی تمامی سیستم‌های امنیتی دنیا برای اینکه بتواند در یک کشور دیگری نفوذ کنند از حربه اقتصادی استفاده می‌کنند.

دکتری علوم سیاسی، فوق لیسانس روابط بین الملل، گفت: حملات سایبری و هک شدن اطلاعات در کشور از زمانی شروع شد که واحد پول کشور ارزش خود را از دست داد. حتی اکثر اوقات هم برخی از مسئولان عنوان کردند که بسیاری از افراد را در داخل دستگیر کردند که با افراد خارجی در ارتباط بودند. باید سیاستی را در پیش بگیریم که امنیت شبکه و آی تی را ارتقا دهیم و بعد بتواینم با کشور‌های که فکر می‌کنیم متخاصم هستند یا اینکه نیت پلیدی با نظام مقدس و سرزمینمان دارند، بتوانیم مقابله کنیم و بدون این پیش نیاز این سیاست راه به جایی نخواهد برد و تنها دشمن را تحریک و بهانه دست دشمن می‌دهیم که بتواند ضربه بیشتری را به کشور وارد کند.

وی ادامه داد: اگر وضعیت اقتصادی ما در هر کشور دیگری بود، مطمئن باشید که با سطوح متفاوت و به مراتب وحشتناک‌تر مواجه می‌شدند. خوشبختانه علیرغم مشکلات اقتصادی کشورما پایه بنیان انسانی قوی ار لحاظ ملی و اسلامی دارد و این موضوع برای ما بسیار حائز اهیمت است. همین چند حمله محدود باید زنگ خطر را به صدا در بیاورد و می‌بایست معضلات امنیتی و سیاسی و تکنیکال و اقتصای را به گونه‌ای پوشش دهیم که بتوانیم این حملات را کمتر و یا به صفر برسانیم.

حاسید خاطرنشان کرد: این ایراد به مسئولان دولتی وارد است که حداقل در بُعد رسانه‌ای به مردم شفاف سازی نمی‌کنند که در این حملات چند درصد داخلی و یا کشور‌های خارجی مقصر هستند و این مهم باعث می‌شود که ارزیابی درستی از شدت وخامت اوضاع نداشته باشیم و همینطور هیچوقت نتوانیم راهکار مناسب با بحرانی که وجود دارد، ارائه دهیم.

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی